PowerPivot grundlæggende (København)

Dette Power Pivot kursus er til dig, der ønsker en grundlæggende viden om de mange spændende muligheder for dataanalyse og oprettelse af avancerede datamodeller, som er kommer med Excel Microsofts Business Intelligence (BI) værktøj Power Pivot.

Vi vil vise dig forskellene mellem den simple Pivot tabel og det nye Power Pivot værktøj. Du vil også få en introduktion til nogle af begreberne i Business Intelligence i almindelighed og mange af de problemer der opstår når data fra forskellige datakilder skal sammenstilles.

Du vil lære at bruge et udvalg af de simple DAX funktioner, og forstå forskellen mellem DAX / Excel funktioner. For at forstå potentialet i det nye værktøj vil du også blive introduceret for enkelte af de mere avancerede funktioner og se deres magi.

Efter kurset kan du blandt andet:

  • Oprette en Power Pivot tabel for at vise det essentielle i dine data
  • Oprette et Power Pivot diagram for grafisk at visualisere dine data
  • Forstå hvad et Stjerneskema er - en intuitiv datastruktur optimeret til dataanalyser og rapporter som giver indsigt i virksomhedens data
  • Forstå Excels datamodel
  • Importere data fra flere datakilder til din datamodel
  • Lave simple DAX beregninger

I afsnittet ”Kursusindhold” længere nede på denne side, kan du læse alt om, hvad du vil få gennemgået på dette kursus i Power Power Pivot.

OBS: Dette er et grundlæggende kursus på en dag, som du kan følge op med Power Pivot udvidet kursus på 2 dage, men istedet kan du hoppe direkte på Dataanalyse med Power Pivot kursus på 3 dage og lære det hele med det samme.

Det får du

Før kurset

  • Mulighed for at tale med en instruktør, der kan hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus.

På kurset

  • Undervisning af Danmarks mest erfarne instruktørteam i hyggelige og fuldt opdaterede kursuslokaler i centrum af København.
  • Et kursus bestående af en vekslen mellem teori og praktiske øvelser. Vi ved, hvor vigtigt det er, at du får tid til at arbejde med opgaverne i praksis, og derfor har vi altid fokus på hands-on i undervisningen.
  • Et kursusmateriale, som du efterfølgende kan bruge som opslagsværk samt et opgavesæt, der understøtter kurset.
  • Fuld forplejning, som inkluderer morgenmad, friskbrygget kaffe, te, frugt, sodavand, frokost på en italiensk restaurant på Gråbrødretorv, kage, slik, og naturligvis Wi-Fi til dine devices.
  • Et kursuscertifikat med bevis på dine nye kvalifikationer.

Efter kurset

  • Adgang til vores gratis hotline, som betyder, at du op til et år efter kurset kan ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til de emner, der er blevet gennemgået på kurset.

Dette kursus i Power Power Pivot indgår som en del af vores samlede udbud af Office kurser og Business Intelligence kurser og er relevant for dig, der skal opstille og analysere data i Excel med Power Pivot. 

Da kurset bygger videre på vores kurser Pivottabeller i Excel og Excel udvidet, så anbefaler vi, at du har deltaget på disse eller har en tilsvarende viden. 

Derudover skal du bare møde op, frisk og fuld af spørgelyst, og så lover vi dig en rigtig god kursusoplevelse.

Kursusindhold

Modul 1 - Introduktion til Power Pivot

Formålet med dette modul er at give dig et overblik over de Business Intelligence (BI) begreber, der er relevante i forhold til Power Pivot samt at introducere Power Pivot som dit nye superværktøj. Vi vil også gennemgå kravene til og overvejelserne omkring installation af Power Pivot. Efterfølgende vil du have en grundlæggende forståelse omkring begreberne i Business Intelligence og formålet med Power Pivot og Self Service Business Intelligence. 

Følgende emner vil blive gennemgået:

  • Kort introduktion til Business Intelligence (BI)
  • Introduktion til Self-Service BI
  • Power Pivot: Microsofts implementering af Self-Service Business Intelligence (BI)

Modul 2 – Indsamling af data i Power Pivot

I dette modul vil du få en introduktion til hvordan du importerer og indsamler data til Power Pivot. Efterfølgende vil du være i stand til at indsamle data fra en række forskellige datakilder og kombinere disse. 

Følgende emner vil blive gennemgået:

  • Sammenkædede flere Excel tabeller
  • Relationelle databaser
  • Import af tekstfiler
  • SQL-datakilder og import af data fra disse
  • Introduktion til relationer og hvorfor de bruges

Modul 3 – Simple beregninger

Her får du en introduktion til de simple DAX formler, der benyttes til beregning af data samt nogle simple eksempler på hvordan du opretter beregnede kolonner i dit datagrundlag, så dine data bliver mere uddybende. 

Følgende emner vil blive gennemgået:

  • Oprettelse af beregnede kolonner på dine data
  • Brug af simple tekst og dato funktioner
  • Simple statistiske funktioner på dine data
  • Introduktion til simple DAX funktioner
  • Brug af filtre og udsnits værktøjer (slicers)

Modul 4 – Formatering og layout

I dette modul vil vi arbejde med Pivot tabellens og diagrammets udseende. Vi skal bruge farveskemaer og designs for at sikre at du altid har samme udseende i dine præsentationer. Vi skal desuden se på mulighederne for hvordan du kan formatere dine diagrammer og tabeller manuelt. 

Følgende emner vil blive gennemgået:

  • Formatering ved brug af de indbyggede designs
  • Individuel tilpasning af designs, så de passer til dine behov og ønsker