ITIL® Foundation

Et grundkursus i ITIL Best Practice Lifecycle

Beskrivelse

På ITIL Foundation lærer du din grundlæggende ABC inden for ITIL. Du lærer det fælles sprog, som anvendes af alle, der skal arbejde professionelt med ITIL.

Du få den grundlæggende viden om ITIL, som gør dig i stand til at bidrage til udviklingen af processerne i din afdeling. Kurset kan afsluttes med den internationale certificering ITIL Foundation Certificate in IT Service Management.

Når du har bestået ITIL Foundation, kan du tilmelde dig de videregående ITIL-kurser, hvor du lærer at omsætte teorien til praksis.

Formål

Formålet med kurset er at give deltagerne en viden om ITIL terminologiens struktur og basale koncepter og forståelse for hovedprincipperne i ITIL Best Practices for Service Management.

Deltagerne kan ikke forvente, at kunne implementere ITIL på baggrund af et Foundation kursus uden yderligere vejledning eller mere dybdegående kurser.

Kurset bygger på en vekselvirkning mellem teori, opgaveløsning og gruppearbejde. Undervisningen foregår på dansk og kursusmateriale og eksamen er på dansk.

Deltagere

Kurset henvender sig til IT professionelle, ledere og forretningsprocesejere som:

  • skal have en grundlæggende forståelse af ITIL framework, og hvordan det kan bruges til at forbedre kvaliteten på IT Service Management i organisationen
  • skal medvirke til den løbende forbedring i en organisation, der arbejder med ITIL

Udbytte

Efter afsluttet kursus vil deltagerne bl.a. kunne:

  • Definere service og forstå og forklare Service Management konceptet
  • Forstå Service Lifecycle og forklare mål og forretningsværdi for hver fase i livscyklen
  • Definere og redegøre for Service Management konceptets nøglebegreber, hovedprincipper, modeller og diskutere nogle af de modsatrettede kræfter indenfor Service Management
  • Redegøre for bl.a. mål, omfang og roller i de 5 hovedprocesser og mål, koncepter og roller i 15 af de resterende processer.
  • Forklare Service Deskens rolle og mål m.m. og beskrive sammenfaldet med tre andre funktioner.
  • Redegøre for og forstå nogle af Service Management rollernes ansvar, og at genkende resterende roller beskrevet andre steder.
  • Beskrive nogle generiske krav til en integreret Service Management teknologi

Forudsætninger

Deltagerne skal have en generel viden om IT og forståelse for deres egen forretning. Kurset er desuden meget intensivt, og deltagerne skal afsætte tid til hjemmearbejde under kurset.

Form

Kurset bygger på en vekselvirkning mellem teori, opgaveløsning og gruppearbejde. Undervisning, kursusmaterialer samt eksamen er på dansk.

Eksamen

Eksamen foregår på kursets sidste dag og finder sted fra kl. 16-17, det er en multiple-choice opgave med 40 spørgsmål på dansk.

  • Varighed 1 time
  • Beståelseskriterie: 65%
  • Eksamens pris er ikke inkl. i kursusprisen. Prisen for eksamen er 1.950,- 
  • Du tilmeldes automatisk til eksamen ved tilmelding, ønsker der ikke eksamen, bedes du gøre opmærksom på dette. 

Ved beståelse opnår du ITIL Foundation Certificate in IT Service Management, hvilket kan danne grundlag for yderligere uddannelse.

Bemærk: 

Eksamen er elektronisk. Husk derfor at medbringe en laptop. Du kan ikke anvende tablet/iPad. Vi har internetforbindelse.

Læs mere om elektronisk eksamen og krav til din PC her

Re-eksamen

Har du behov for at deltage på en re-eksamen, kan du tilmelde dig her.

Pris: 1.950 kr. 

Bemærk

Alle vore ITIL kurser følger seneste syllabus (pensumoversigt). 

Alle ITIL® kurser tilbydes i samarbejde med Westergaard (Dato i Aalborg dog med PeopleTeam)

ITIL Foundation på engelsk

Kurset kan også holdes på engelsk både som åbent kursus og som internt firmakursus. Se datoer for åben kurser her.

Kunderne siger

Peter L. Svarre, Grundfos Management:

Endnu engang tak for et supergodt og et veltilrettelagt kursus med en dygtig og meget kompetent instruktør, som formåede at gøre pensum og materialet relevant i forhold til arbejdet. Man bliver virkelig ITILized efter sådan en omgang.

Charlotte Hvid Ravnholt, GNResound:

Tusind tak for et godt kursus – jeg/vi har bestemt fået meget inspiration med hjem til forbedring i dagligdagen.

Helle Dyngby Andreasen, IT Service Delivery Manager, Region Nordjylland:

STOR ros til Søren for den super-gode formidling af et meget teoretisk – men også spændende - stof.

Jeg fik en masse ”med hjem”, der kan arbejdes videre med, og vil sigte mod en overbygning af kurset forhåbentlig inden længe.