ITIL® Lifecycle: Service Design (SD)

Få robuste it-services i din afdeling!

Kurset giver dig grundlag for at skabe stabile it-services med tilgængelighed og svartider, der matcher forretningens behov.

På kurset får du de ledelsesmæssige værktøjer, der skal bruges for at lede designprocesserne i din afdeling. Du lærer at opstille kriterier for den nødvendige teknologiske og organisatoriske udvikling og argumentere for nye tiltag. Du lærer at styre designprocesserne for jeres it-services i tråd med strategien. Du lærer, hvordan afdelingen kan udrulle nye services, der fungerer godt fra dag ét, samtidig med at eksisterende services justeres for at understøtte forretningen.

Beskrivelse

Dette kursus omhandler overordnet ledelse og kontrol af de processer, aktiviteter og teknikker, der anvendes i Lifecycle fasen Service Design.

Kurset dækker ydermere over sammenhængen mellem Service Design og de øvrige faser af ITIL Service Lifecycle.

Formål

Formålet med kurset er at give deltagerne viden og færdigheder, der gør dem i stand til at udvikle ITIL baserede processer og funktioner inden for Lifecycle-fasen Service Design.

Deltagere

Kurset henvender sig til de, der:

  • er leder, projektleder eller nøglemedarbejder i et ITIL projekt
  • har behov for en dyb forståelse af ITIL 
  • ønsker at kvalificere sig til ITIL Expert
  • ønsker at blive IT Service Management konsulent

Udbytte

Efter kurset vil deltagerne:

  • forstå processers og funktioners betydning i den samlede livscyklus
  • kunne relatere stoffet til forretningens operation og organisation
  • kunne indtage en nøglerolle i udviklingen af processer og funktioner
  • kunne tage et ITIL Lifecycle certifikat

Forudsætninger 

  • ITIL Foundation Certificate
  • Kendskab til en IT-driftsorganisations måde at fungere på
  • Du skal have læst den engelske ITIL bog Service Design inden kursets start. Har du ikke bogen, kan den bestilles ved tilmeldingen (skriv i kommentarfeltet), eller kontakt os på booking@ateaeducation.dk

Form

Kurset består af forelæsning, gruppearbejde, hjemmearbejde og prøveeksamen.

Undervisningen foregår på dansk med dansk kursusmateriale og engelsk eksamen.

Eksamen

Dette kursus afsluttes med en eksamen og ved beståelse opnås ITIL Lifecycle Certificate in Service Design samt 3 point i ITIL Qualification Scheme.

Eksamen foregår på kursets sidste dag og er en kompleks multiple choice opgave med 8 graduerede case-baserede spørgsmål.

  • Varighed 2 timer
  • Beståelseskriterie: 70%
  • Pris: 2.050,- (ikke inkl. i kursusprisen)
    Du tilmeldes automatisk eksamen ved kursustilmelding, såfremt du ikke ønsker dette, bedes du gøre os opmærksomme på det.

Emne

Flg. ITIL processer og områder gennemgås i kurset: 

  • Management and control of all Service Design activities
  • Management and application of Service Design concepts, inputs, outputs and activities
  • Knowledge of Service Design principles and management of Service Design processes
  • Control and coordination of Service Design technology related activities
  • Justification and control of the organizational and technological issues on Service Design
  • Analysis, justification and selection of the implementation approaches, challenges, critical success factors and risks

Kurset er meget intensivt og du skal forvente en del forberedelse før kurset samt flere timers hjemmearbejde mellem alle kursusdagene.

Bemærk

Alle vore ITIL kurser følger seneste syllabus (pensumoversigt). Pr. 1. januar 2012 følger kurset syllabus opdateret jf. ITIL 2011.

Alle ITIL® kurser tilbydes i samarbejde med Westergaard