ITIL® Capability: Service Offerings and Agreements (SOA)

Lær at lave aftaler på ITIL (SOA)

På kurset får du praktiske væktøjer til at lave gode aftaler – det være sig med kunderne, med eksterne partnere eller med interne teams.

Du lærer, hvad dine services koster, og du lærer at vise, hvordan dine aftaler skaber værdi for forretningen. Kurset giver dig praktiske færdigheder i at sikre et ensartet og aftalt serviceniveau gennem aftaler, SLA’er og kontrakter. Du lærer også at opbygge et servicekatalog, der viser forretningsværdien af jeres services.

Kurset henvender sig til medarbejdere, der vil arbejde professionelt med ITIL, når der skal laves aftaler og kontrakter med leverandører, kunder og interne teams. Gode aftaler giver god service

Beskrivelse

Dette kursus har fokus på den ITIL teori, som omhandler udvikling, implementering og anvendelse af services og serviceaftaler på strategisk og taktisk niveau.

Hvordan får vi styr på, hvilke services markedet/kunderne efterspørger? Hvordan styrer vi strategisk, hvilke services vi som it-organisation udvikler og tilbyder? Hvordan får vi sammenhæng mellem vores servicetilbud og leveranceapparatet? Hvordan formaliserer og forvalter vi aftalerne med kunder og leverandører?

Pensum går på tværs af ITIL Lifecycle med fokus på Service Strategy og Service Design. Kurset leder frem til det officielle ITIL Service Offerings & Agreements Certificate.

Formål

Formålet med de videregående ITIL Capability kurser er at give deltagerne viden og færdigheder, der gør dem i stand til at implementere og drifte ITIL baserede processer, funktioner og roller.

Deltagere

Kurset henvender sig til dem, der:

  • skal være procesejer, -koordinator eller lignende
  • ønsker at kvalificere sig til ITIL Expert
  • ønsker at blive IT Service Management konsulent

Udbytte

Efter kurset vil deltagerne kunne:

  • relatere processer, funktioner og roller til IT-afdelingens daglige operation
  • implementere og drifte processer, funktioner og roller
  • tage et ITIL Capability certifikat

Forudsætninger 

  • ITIL Foundation Certificate
  • Kendskab til en IT-driftsorganisations måde at fungere på
  • Du skal have læst dele af de to ITIL bøger Service Strategy og Service Design inden kursets start. Du får tilsendt en læseplan i god tid inden kurset.  Har du ikke allerede bøgerne kan de bestilles ved tilmeldingen (skriv i kommentarfeltet), eller kontakt os på booking@ateaeducation.dk

Form

Kurset består af forelæsning, gruppearbejde, hjemmearbejde og prøveeksamen.
Undervisningen, kursusmateriale og eksamen er på dansk.

Eksamen

Dette kursus afsluttes med en eksamen og ved beståelse opnås ITIL Intermediate Certificate in Service Offerings and Agreements samt 4 point i ITIL Qualification Scheme.
Eksamen foregår på kursets sidste dag og er en kompleks multiple choice opgave med 8 graduerede case-baserede spørgsmål.

  • Varighed 1½ time
  • Beståelseskriterie: 70% (28 point ud af 40 mulige)
  • Sprog: Dansk (engelsk kan fås ved henvendelse)
  • Pris: 2.050,- (ikke inkl. i kursusprisen)
    Du tilmeldes automatisk eksamen ved kursustilmelding, såfremt du ikke ønsker dette, bedes du gøre os opmærksomme på det.

Emne

Flg. ITIL processer og områder gennemgås i kurset:

  • Service Portfolio Management
  • Service Level Management
  • Service Catalogue Management
  • Demand Management
  • Supplier Management
  • Financial Management

Kurset er meget intensivt og du skal forvente en del forberedelse før kurset samt flere timers hjemmearbejde mellem alle kursusdagene.

Bemærk

Alle vore ITIL kurser følger seneste syllabus (pensumoversigt). Pr. 20. februar 2012 følger kurset syllabus opdateret jf. ITIL 2011.

Alle ITIL® kurser tilbydes i samarbejde med Westergaard