Konflikthåndtering og kommunikation
  • Vil du være bedre til at skabe en god kommunikation?

  • Ønsker du at fastholde en respektfuld og konstruktiv dialog i konfliktfyldte situationer?

  • Og ønsker du at få dine budskaber igennem på en god og ordentlig måde?

  • Blive hørt, forstået og respekteret? Vil du vide, hvordan andre opfatter din måde at kommunikere på?

  • Hvad dine stærke og svage sider er?

  • Vil du være bedre til at sætte grænser og fastholde dine krav?

Kurset er for dig, der vil styrke din kommunikation med samarbejdspartnere og kollegaer. Og for dig, der ønsker enkle og konkrete redskaber til at takle vanskelige situationer.

Udbytte - Du styrker din:

  • Måde at kommunikere og formidle på.
  • Evne til at takle konflikter.
  • Evne til at indgå konstruktivt i en dialog.
  • Gennemslagskraft og formidlingsevne.
  • Evne til at give brugbar feedback.
  • Evne til at bruge egne stærke sider.
  • Evne til at få det bedste ud af samarbejdet.
  • Evne til at sætte klare grænser og fastholde krav.

Indhold:

  • Indsigt i kommunikation, konflikthåndtering og samarbejde.
  • Aktiv lytning - skabe en åben, tillidsvækkende og fordomsfri kommunikation.
  • Konfliktløsning - takle vanskelige situationer eller personer.
  • Feedback på en konstruktiv måde.
  • Kropssprog og konflikthåndtering.
  • Din egen fremtrædens betydning for kommunikation og konflikthåndtering.
  • Venlig fastholdelse af krav, grænser og mål.

Form:

Kurset består af en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser.

Du kommer til at bruge dine egne erfaringer, øve dig i teknikker og få nye ideer.

Kursus indhold

  • Konflikttrappen: Hvordan bliver jeg opmærksom på om jeg selv og andre er med til at optrappe eller mindske en konflikt?
  • Konflikthåndtering: Hvordan håndterer jeg konfliktsituationer? Hvordan reagerer jeg hensigtsmæssigt?
  • Fastholdelse af krav og ønsker: Hvordan fastholder jeg mine ønsker og krav på en venlig og respektfuld måde?
  • Styrker og udviklingsområder: Hvad er mine styrker og svagheder i forhold til kommunikation og konflikthåndtering? Individuel feedback, der motiverer til udvikling af bedre kommunikation?
  • Feedback: Hvordan giver jeg mest hensigtsmæssigt andre feedback? Hvordan undgår jeg, at folk bliver kede af det eller sure, når jeg giver dem feedback?
  • Åben kommunikation: Hvordan og hvornår skal jeg fremstå åben, positiv, tillidsvækkende og fordomsfri? Hvordan bliver jeg bedre til at lytte?
  • Kontakt: Hvordan skaber jeg en god kontakt til dem jeg samarbejder med til dagligt? Hvordan får jeg opbygget en positiv atmosfære?
  • Personlig fremtræden: Hvordan opleves min måde at kommunikere på af andre? Er der noget ved min fremtræden, jeg skal passe på med? Hvad skal jeg holde fast i?
  • Kommunikation: Hvilke enkle kommunikationsmodeller kan jeg bruge til at styrke mine kommunikationsfærdigheder?
  • Anerkendende og konstruktivt samarbejde: Hvad er fundamentet for et positivt, værdifuldt og konstruktivt samarbejde?
  • Vanskelige samarbejdsrelationer: Hvordan håndterer jeg vanskelige samarbejdspartnere eller kolleger? Hvad kan jeg selv gøre for ikke at blive hylet ud af den?
  • Kropssprog: Hvordan påvirker mit kropssprog andre?