Mødeledelse

Kurset Mødeledelse er for dig, der vil være en bedre mødeleder.

Udbytte på kurset Mødeledelse:

  • Formålet med kurset er at styrke din:
  • Evne til planlægning af møder.
  • Struktur og evne til at holde mødet på sporet.
  • Evne at afholde møder med succes.
  • Evne til at holde den røde tråd.
  • Gennemslagskraft som mødeleder.
  • Evne til at bruge teknikker og redskaber.
  • Evne til at skabe god stemning.
  • Mulighed for at bruge egne stærke sider.
  • At blive klar og tydelig i rollen som mødeleder.

Indhold:

  • Effektiv forberedelse af møder.
  • Mål og delmål med mødet.
  • Takling af tidsrøvere.
  • Struktur, dagsorden, referat og beslutninger.
  • Dynamisk kontakt med mødedeltagerne.
  • Din personlige fremtræden som mødeleder.
  • Redskaber og metoder til forskellige punkter i mødet.
  • Træning gennem øvelser med feedback

Form:

Kurset gennemføres som en vekselvirkning mellem korte oplæg og træning gennem praktiske øvelser. Du bliver ikke ensrettet på kurset, men vælger selv hvilke teknikker og redskaber, der er mest brugbare i dine arbejdssituationer.

Kursusindhold

  • Forberedelse: Hvilken type møde skal jeg lede? Hvor lang tid skal afsættes?
  • Hvem er deltagerne?: Hvad skal de have ud af mødet?
  • Hvad er målet for mødet? Hvordan fastholder jeg mine ønsker og krav på en venlig og respektfuld måde?
  • Styrker og udviklingsområder: Hvad er mine styrker og svagheder i forhold til kommunikation og konflikthåndtering? Individuel feedback, der motiverer til udvikling af bedre kommunikation?
  • Materiale?: Skal der udsendes materiale før mødets start?
  • Åben kommunikation: Skal der spilles med åbne kort?
  • Kropssprog: Hvordan påvirker mit kropssprog andre?
  • Kontakt: Hvordan skaber jeg en god kontakt til dem jeg samarbejder med til dagligt? Hvordan får jeg opbygget en positiv atmosfære?
  • Personlig fremtræden: Hvordan opleves min måde at kommunikere på af andre? Er der noget ved min fremtræden, jeg skal passe på med? Hvad skal jeg holde fast i?
  • Kommunikation: Hvilke enkle kommunikationsmodeller kan jeg bruge til at styrke mine kommunikationsfærdigheder?
  • Spar tid: Hav også forberedt det praktiske omkring mødet.
  • Vanskelige samarbejdsrelationer: Hvordan håndterer jeg vanskelige mødedeltagere? Hvad kan jeg selv gøre for ikke at blive hylet ud af den?