Design Patterns

Formål

At give deltagere viden og færdigheder til at kunne forstå og bruge tankegangen og metoderne i Design Patterns med henblik på at opnå:

  • Større ensartethed og genanvendelighed i objektorienterede projekter
  • Enklere analyse af et design
  • Bedre og mere fejlfrit design
  • Lettere kommunikation mellem deltagerne i et udviklingsprojekt
  • Forbedret videndeling

Beskrivelse

Design Patterns er en samling af mønstre, der kan anvendes som en genvej til bedre design, så man ikke begår samme fejl igen og igen.

Samtidig udgør samlingen et begrebsapperat, der letter kommunikation mellem deltagerne i et softwareprojekt. Dette gør det lettere at analysere et design, idet man får en større forståelse for elementerne i et design. Design patterns kan ses som et forsøg på at overføre en eksperts erfaringer til en der ikke er ekspert endnu.

Design Patterns bygger på at identificere mønstre (patterns) eksempelvis ting man gør flere gange, og ting som minder om hinanden. Målet er at opnå ensartethed og genanvendelighed både inden for projektet og til brug for efterfølgende projekter. Ved at analysere et design for at finde patterns opnår man større enkelthed og ensartethed.

Materialer

  • Kursusmateriale på dansk

Tilhørende certificering

  • PS0250 - SCDP - UML & Design Patterns Certified Developer Professional

Tilhørende test

  • TSU-255 - Design Patterns

Indhold

  • Hvad er Design Patterns
  • Et case-forløb
  • Forskellige patterns og hvordan de bruges
  • Creational Patterns
  • Structural Patterns
  • Behavioral Patterns
  • Kurset er i høj grad baseret på praktiske eksempler, for at deltagerne hermed får øvelse i at identificere forskellige typer af patterns.