SharePoint 2019 for redaktører

Målsætning for dette kursus er at give deltagerne en god forståelse og kendskab til emner, der relaterer sig til at oprette og vedligeholde indhold (tekst, links, billeder, dokumenter og nyheder) på intranet- eller websites.

Målgruppe

Dette kursus henvender sig især til dig, der som redaktør ønsker viden om, hvordan du varetager de daglige opgaver, som knytter sig til at være redaktør i SharePoint.

Generelt for kurset

Forud for din deltagelse på kurset, er du meget velkommen til at kontakte os og vi hjælper dig med at finde det helt rigtige kursus til dine behov. Underviserne er specialister med mange års erfaring, der holder sig fagligt opdateret, og udover den praktiske gennemførelse af kompetenceudvikling, kan de kan derfor tilbyde kyndig konsulentbistand.

På kurserne anvendes både undervisningsmateriale samt cases, således at der er en vekselvirkning mellem teori og praktisk træning for at opnå et optimalt udbytte, der er meningsfyldt for dig som deltagende. Af denne årsag er der rig mulighed for at arbejde med relevante tjenester og funktioner i løbet af dagen, ligesom at spørgsmål er velkomne.

Kurset inkluderer fuld forplejning bestående af lækker morgenmad og frokost på en nærliggende restaurant. I løbet af dagen har du mulighed for at tanke op med kaffe, te, vand, sodavand, frugt og andre snacks.

Du får et certifikat med bevis på dine nye kvalifikationer efter kursets afslutning.

Hvis du skulle have spørgsmål til de emner der er blevet gennemgået på dit kursus, er du velkommen til at kontakte underviseren derefter.

Indhold

Introduktion

Her introduceres du for SharePoints komponenter såsom sites, pages og lister. Der sættes fokus på hvornår man skal bruge hvad.

  • Site Collection (samling af websteder)
  • Sites (websteder)
  • Sider
  • Lister/Biblioteker – apps
  • Webdele
  • Rettigheder

Modern Experience

Vi kigger nærmere på SharePoints nye moderne brugeroplevelse, og hvad der har ændret sig i forhold til den klassiske oplevelse.

  • Introduktion til den nye brugergrænseflade
  • Arbejde med både kommunikationswebsteder og teamsites
  • Brug af moderne lister og biblioteker
  • Sammenligning af ”Klassisk oplevelse” og ”Moderne oplevelse”
  • Fordele og ulemper ved ”Morderne oplevelse”
  • Lære at skifte imellem ”Klassisk oplevelse og ”Moderne oplevelse”

Publicering af indhold

Vi går i dybden med overvejelser om indhold og skrivestil. Hvem er modtageren, nøgleord m.m. Hvor kan links og billeder med fordel placeres.

  • Page layouts
  • Oprettelse af indhold på en page
  • Håndtering af en page: eksempelvisning, kladder og udgivelse
  • Styring af udgivelsestidspunkt- og arkivering

Webparts

Lær hvordan man indsætter og konfigurerer webparts for at præsentere specielt indhold

  • Content Editor til formatering af tekst, tabeller, billeder, links m.m.
  • Contact details, der viser kontaktperson og giver direkte mulighed for at tage kontakt
  • Summary Links til opbygning af linksamlinger
  • RSS-viewer bruges fx til indhentning af nyheder fra internettet
  • Content Query til oversigtsvisninger f.eks. nyhedslister

Apps

Håndtering af dokumenter og billeder. Oprette en god lagerstruktur for dokumenter og sikre en nem adgang til dokumenterne for slutbrugeren.

  • Upload og redigering af dokumenter/billeder
  • Fremvisning af dokumenter med webparts
  • Billedbiblioteker
  • Image renditions
  • Lister til håndtering af dynamiske oplysninger fx en eventliste. Hvor kan jeg med fordel bruge en liste i stedet for at oprette informationerne på en page?
  • Listetyper

Forudsætninger

Det kan være en fordel, hvis du dagligt bruger SharePoint (evt. et andet CMS-system) og Microsoft Office.

Forud for kurset anbefaler vi derfor, at du tager et SharePoint bruger kursus. Se SharePoint 2019 Bruger kursus. 

For endnu dybere SharePoint viden, anbefaler vi et SharePoint Superbruger kursus. Se SharePoint 2019 Superbruger kursus.